AUTRICE
GIUSEPPINA CATTANEO
POSIZIONE S.I.A.E. N° 193077
TITOLO
IN PARADIS
A SIRCHEFò ME
COMMEDIA IN DUE ATTI
Personaggi
GUGLIELMO
MARCELLINA moglie di Guglielmo
PALMIRO fratello di Marcellina
TERESINA sorella Guglielmo
ELVIRA vicina di casa
SAN PAOLO
GIESSICA RABBI
SCIARLò
ROBI VUD
OLIVA DEL
BRACCIO DI FIENO
TRAMA
La
morte può far sorridere, soprattutto quando ad esserne colpiti sono quattro
insoliti personaggi decisi a soddisfare qualche piccola curiosità giungendo in
quel luogo da dove non si torna più.
ATTO PRIMO
La
scena si svolge in casa. Marcellina sta sfogliando un album fotografico di
famiglia. Guglielmo sul divano sta leggendo il quotidiano.
SCENA I
Marcellina e Guglielmo
MARCELLINA. Madonname quace ricòrdi in
chèste bèle foto.
GUGLIELMO. (Smette di leggere, la guarda e poi ritorna a leggere).
MARCELLINA. Ma pènsa, öna piö bèla
del’otra. Adà chèsta pò, con sö töcc i me parecc al nòst ispusalese. (A Guglielmo) quat tep a ghè pasàt
Guglielmo? Quace parecc che a ghè mort in dèl fratep!
GUGLIELMO. (Smette di leggere) pròpe. Pecat però che öna quac i siès amò if.
MARCELLINA. Guglielmo, parla mia isse di
me parecc né? Anche perché … (cerca
sull’album una fotografia) indoela?! Adala che. Chèsta alè la foto dèl nòst
ispusalese in doca a ghè sö i tò parecc e al ma sömèa che anche che öna quac di
tò i sabe secaffò! (Fra sè) a ta
ringrasie Signur pèr chèsto. (Torna alla
sua foto) arda che, la me madèr la prima che ala ma lasàt.
GUGLIELMO. (Ironico) Dio sceglie sempre i migliori per prima.
MARCELLINA. Mochela fò söbèt pèr piaser!
La me madèr alera öna santa fommla, generusa e sèmpèr piena de piaser. Come ala
ma manca dopo tace agn.
GUGLIELMO. Generusa e piena de piaser?
Chèla le ala faa finta de ötaga chesse intat ala egnìa det in ca nòsta pèr vèt
adoma chèl che alindaa e chèl che al vegnìa, adoma pèr cöntaghèl sö al tò
fradèl e isse ai ga parlaa indre. La me madèr se, che alera una buna fommla,
öna persuna braa che … (viene
interrotto).
MARCELLINA. E-è, alera po’ buna la tò madèr
che töcc in paìs aià ciamaa “La pilastruna de fèr” de tat che alera öna persuna
buna.
GUGLIELMO. Ala sömeaa de fèr de fò, ma dedet, ala ghera ön’animo de … (viene interrotto).
MARCELLINA. De piomp! Come chi sbarì che
ala aga tracc al me fradèl quando al ga tössö öna grata de öa.
GUGLIELMO. E ala facc be! Alera mia ròba sò!
MARCELLINA. Ada che lü al ghera domandàt
ol permès al tò padèr però!
GUGLIELMO. Se, ma mia la me madèr!
MARCELLINA. Con te al sa pöl mia
ragiunà. Adà, te annacc a lès ol tò giornal che me ando innacc a ardaga ai me foto.
(Alzando il tono di voce) i foto di
me parecc! (Guardando le foto, fra sè)
ma pènsa che bèl vestit che la me zia ala ghera sö!
GUGLIELMO. (Dal divano la scimmiotta) ma pènsa che bèl vestit che la me zia
ala ghera sö!
MARCELLINA. E chèsto chi el? Madonname,
al conosìe piö! Alè ol me zio Paol che alè mort anche lü de ün po de tep.
GUGLIELMO. Te bèla, arda che ol zio Paol alera ol me zio. Te, attle ereditat pèr mèrèt me!
MARCELLINA. E no caro ol me Guglielmo, ol
zio Paol alera ol me perché alera ol fradèl dèla me madèr. E infati, adal che
in dè foto coi me parecc.
GUGLIELMO. (Si alza e le si avvicina) che crapuna che a ta se! Dai, fam vèt la
foto in doca a so sö coi me parecc che a to fo èt coi tò öcc che a ghè det (alzando la voce) ol me zio Paol.
MARCELLINA. El mai posebol che me a pöde
mia iga ü zio Paol che te a ta ma corèt söbèt indre?
GUGLIELMO. Fam vèt docà ista foto che a ta fo èt söbèt me a te.
MARCELLINA. (Cerca la fotografia e gliela mostra) ciapa.
GUGLIELMO. (Guarda la fotografia) arda che! Chiel chèsto? El mia forse ol “me zio Paol”?!
MARCELLINA. (Guarda la fotografia e poi la confronta subito con quella dei suoi
parenti) ma comel posebol che ol me zio Paol al siès sö in dè foto coi tö
parecc!?
GUGLIELMO. (Controlla anche lui le due foto) e no cara la me Marcellina, a so
me che dighe: ma comel posebol che ol “me zio Paol” al siès sö coi tò parecc?!
MARCELLINA. (Pensando) o capit! Al set ol perché? Pèrchè chèl zio le alera … ü
bigamo!
GUGLIELMO. Ol zio Paol al ghera dò fommle?
MARCELLINA. Ma nò! Mia dò fommle ma dò
famèe, la me e la tò. Quando me mörero e andaro in paradis in doca a ghè ol zio
Paol, al mandero a ciamà e pò dòpo a ga domandero de chi alè zio lü.
GUGLIELMO. Te Marcellina, prim laur, a bisognerà èt se te a tandare in paradis; segont laur, a malsa mia se ol “nòst” zio alèndacc in paradis o de öna quac dotre bande e tèrs laur, con töte i persune che a ta pöderèsèt vèt in paradis, a ta ölèt incuntrà ol zio Paol!? (Ironico) perché mia la tò “santa” madèr alura?
MARCELLINA. Te Guglielmo ,a saro pò
libera de pödì incuntrà chi a go òia quando a saro la, dato che adès a ta ma
ste tecat pègio de öna sanguisüga?! Te, a scömète a ta ölere mia èt dèl sigür
la tò madèr la in paradis. (Al pubblico)
sèmpèr che ala siès in paradis. Dèl sigür però a taa ölere èt la tò prima
murusa morta ün an prima de spusàm me, ah! Chèla se a tla ölere vèt dèl sigür!
GUGLIELMO. Èco, al sere che a ta sarès
riada le! Alè piö de trent’agn che alè morta e te a ta se amò gelusa!
SCENA II
Marcellina, Guglielmo e Teresina
TERESINA. (Entrando da destra)
GUGLIELMO. Te sorèla, ada che a ghè mia
tat de gregnà né?! La me fommlina, alè convinta che dòpo che me a saro mort e
andaro in paradis, a ölero èt la me prima murusa che alè tat che alè morta e
mia la me famèa.
TERESINA. Chi erela? Erala forse
GUGLIELMO. Se le.
TERESINA. Chèla se Guglielmo che alera
öna fommla pèr te e mia … (indica col
capo Marcellina).
MARCELLINA. Mia … chi?! Scolta Teresa di
pom, mee … (viene interrotta).
TERESINA. Te, recordet che me a ma sa
ciame Teresina e i pom ai ma pias gniac! (Ironica)
comunque al ma fa piaser che in de òsta intimità a fì di discors isse profondi.
GUGLIELMO. Ma te e mai pensàt a chi ta
ölere èt di tò parecc, quando a ta sare morta?
TERESINA. Pèrchè otèr ölì èt chi?
MARCELLINA. Me dèl sigür ölero èt la me
madèr e ol me padèr, e se pöde, perché al so pò mia come ai funsiuna i laur là
in paradis, ölerès vèt anche la me maèstra de scola.
TERESINA. E te Guglielmo?
GUGLIELMO. Me invece, avrès pensat di
ölì incuntrà, pèr prim ol zio Paol chèsse a ma sa fo spiegà be la stòria di
foto e … (viene interrotto).
MARCELLINA. Te belo, ada che quando me
prima a to dicc che a ölie èt ol “me” zio Paol, te a ta me dicc (scimmittandolo):”
Con töte i persune importante dèla tò eta che a ta pöderèsèt vèt in paradis,
ölèt pròpe èt ol zio Paol? E pò dòpo a ta me consigliat de incuntrà la me
madèr.
GUGLIELMO. Ma cèrto Marcellina, ma se a
ta pèrmètèt, me, la stòria di fotografie ala öle saì e dòpo anche me a gaavrès
piaser de èt la me madèr. La me madèr se, le che alera öna santa fommla.
MARCELLINA. Seè, propre öna “santa fommla”
la tò madèr. Con me dèl sigür ala gandaa gnià visì. Se in de sò cà al ga mancaa
ergot, la colpa alera sèmpèr la me: me a ga robae ol fòno, la bigarola e infena
i piantine de trapiantà. Pròpe öna santa fommla!
TERESINA. Ammlera dic anche a me che a
ta ga robaèt.
MARCELLINA. Te Teresina, ada che me a o
mai robat mai negot a nigü in töta la me eta né? Regordetèl be! Guglielmo, dighèl
te.
GUGLIELMO. Ah, me al so mia cosa a ta
faèt quando me a sere a laurà.
MARCELLINA. Ma saral posero che te a ta
ma difèndèt mai öna olta? Mai! Atle mai facc con la tò madèr, dòpo col tò padèr
e adès anche cola tò sorèla. Me pèr te a so adoma … öna serva.
TERESINA. Te, Marcellina, a ta pènseret
mia de ès …
GUGLIELMO. (Ride) bèla chèsta, Teresina.
MARCELLINA. Te annacc isse e la tò
“serva” ala sa licenzierà prima che te a te girat ol taol (esce a sinistra).
TERESINA. Chèsta olta ammlà facia dientà
gnieca delbù.
GUGLIELMO. Mah, forse a mà carcasso ün
po tròp la mà, ma ala ma pias isse tat quando ala diènta gnièca!
TERESINA. Al sarà anche isse, ma
Guglielmo, me a ölerès mia ès in di tò pagn.
GUGLIELMO. Ma me a o mia facc pròpe
apòsta. Töt alè cominsàt quando a ma pensàt a chi a maavrès völìt incuntràà
quando an sarès istacc morcc.
TERESINA. A se? E chi a ta ölerèsèt
incuntrà quando a ta sare mort?
GUGLIELMO. La me madèr e … (viene interrotto).
TERESINA. Dèlbù te a ta ölerèsèt vèt la
tò madèr quando a ta sare mort?
GUGLIELMO. Cèrto. Ma anche ol zio Paol.
TERESINA. Ma al dighèt delbù?
GUGLIELMO. Sènsotèr a te!
TERESINA. Ma pèr me, te a ta se töt mat!
Me a ga pènse gniac de andà a èt la nòsta madèr e … ol zio Paol! A görès a
chèla!
GUGLIELMO. Scüsa né Teresina, a ta ölere
mia forse indà a èt … also mia … chèl’imbruiù dèl Giorgio Poltana!
TERESINA. Gnià pèr sògn! Guglielmo, sta
be atènt a chèl che adès a ta dighe. Quando notèr an sarà morcc, notèr, come töcc
i morcc che aiè morcc, ai mia forse sèmpèr dicc che ol paradis alè adoma ü e
che i morcc, ma i morcc che aiè stacc bù söla tèra, i va a finì töcc le?
GUGLIELMO. Pòta cèrto. E alura?
TERESINA. (In modo veloce) e alura, caro ol Guglielmo, perché an ga de ès
isse bambòs de ölì èt amò i nòscc parecc morcc, come la nòsta mama e ol zio
Paol, che ai ga rompìt i scatole a se che söla tèra, quando invece an pöderès viga
la posibilità de incuntrà i morcc che a ma mai conosìt söla tèra? Capesèt chèl
che a öle dì?
GUGLIELMO. Insoma … me a sarès amò
restàt al … “Caro ol me Guglielmo”.
TERESINA. Adès a ta fo ü ezèmpe: me incö
a möre.
GUGLIELMO. (Preoccupato) delbù? A che ura?
TERESINA. A to apena dicc che alè ü
ezèmpe, a möre mia incö!
GUGLIELMO. Ma set sigüra? Arda che in
chi laur le an sé mai sigür de negot.
TERESINA. (Perdendo la pazienza) Guglielmo, a mörero quando ol Signur al
völerà, ma adès iscoltèm pèr piaser. Quando me a mörero e andaro in pardis …
GUGLIELMO. (La guarda in maniera dubbiosa).
TERESINA. Che manera a ma ardèt isse? Te
arda che me andaro in paradis dèl sigür e quando ol San Pedèr al ma domanderà
chi a ölero èt, poa lü al sa spètera che a ga responde “i me parecc”.
GUGLIELMO. (Ironico) ma te “fürba” come öna volp, a ta ga dare mia la
sodisfasiù.
TERESINA. Cosa ölèl di “A ga daro mia
sodisfasiù”? Adès me a ma sa mète a tön gir ol San Pedèr che al conòse gniac. Guglielmo,
scoltèm be e tèela fò de parlà pèr ol pèr negot. Alura, Lü al ma domanderà chi
öle èt e al set cosa me a ga respondero? (Aspetta
la risposta).
GUGLIELMO. (Titubante) a go de respondèt? Scüsa né, a ta me apena dicc de
teala fò de parlà e pò dòpo a ta ma fe di domande! Decidèt però! O parle o
parle mia!
TERESINA. Ma Guglielmo e mia capìt che
alera öna domanda che a ma sa fae depèrmecönt?
GUGLIELMO. A te? Adès a ta sa fe di
domande dèpèrtöcönt? (Al pubblico) compagn dèla me sorèla
annè mia in giro pèr me.
TERESINA. (Alzando il tono di voce) a sere indre a dì, alura, che quando ol
San Pedèr al ma domanderà … (viene
interrotta).
GUGLIELMO. Scusa nè Teresina se a ma
santromète, come fet te a ès sigüra che in paradis al ga sarà ol San Pedèr e
mia … perché nò, ol San Paolo?
TERESINA. (Al pubblico) negota al ga sa, nègot de negot! Compagn dèl me
fradèl annè mia in giro dèl sigür. (A
Guglielmo) ma ada che aglialsà töcc che in paradis a ghè ol San Pedèr. Adès
a ma lasèt indà innacc che a rie al dunque?!
GUGLIELMO. (Al pubblico) al dunque. Mah!
TERESINA. E quando Lü al ma domanderà
chi me a ölero èt … (viene interrotta).
GUGLIELMO. Lü, ol San Pedèr …
TERESINA. (Guardandolo o soffiando) se, ol San Pedèr! E me a ga respondero
che a öle èt…
GUGLIELMO. Ol …
TERESINA. … Sciarlò!
GUGLIELMO. (Meravigliato) Ölèt vèt chi te?
TERESINA. Sciarlò, chèl che al fa i film
muti.
GUGLIELMO. (Sempre più meravigliato) te a ta ölèt mia incuntra la mama e ol
papà pèrchè a ta ölèt incuntra … ü möt!?
TERESINA. Mia ü möt qualunque, ma ol Sciarlò!
Alè chèl brao atur con i barbizi, ol capèl a bombèta e col bastù! (Imita la camminata).
GUGLIELMO. (Al pubblico) segont votèr, ela normal la me sorèla? A so pròpe
metìt be a parete!
TERESINA. Scolta Guglielmo, al so a me
che la mama alè sèmpèr la mama, ma adès, che eta a set indre a fa? A conòsèt di
persune importanti? Èrgü de famoso? No! E alura a permètèt che almeno de morta
me annà pöde conòs ü “dal vivo”?!
GUGLIELMO. “Dal vivo”, da morta?
TERESINA. E quase insoma.
GUGLIELMO. (Non risponde).
TERESINA. Alura? A dighèt negot?
GUGLIELMO. Mah! (Al pubblico) però a pensaga be, alè mia pròpe un’idèa de böta vià.
SCENA III
Guglielmo, Teresina e Palmiro
PALMIRO. (Entra da destra) ma et gniamò de mèta pòst ol campanèl, te che a
ta se ol padrù?
GUGLIELMO. (Al pubblico) eco, alè riat ol piö bù dèla famèa dèla me fommla. (A Palmiro) ü laur giöst però aià dicc.
PALMIRO. Che a te gniamò de metapòst ol
campanèl?
GUGLIELMO. Nò, che me a so ol padrù che.
PALMIRO. Se, ma chi comanda alè la me
sorèla.
SCENA IV
Guglielmo, Teresina, Palmiro e Marcellina
MARCELLINA. (Entra da sinistra) ciao Palmiro. De là a o sentìi la tò us e alura
a so egnida che.
GUGLIELMO. Èco, braa, alura stache te
col tò fradèl che me a so zamò stöf ase. Teresina, a manparlerà amò dèl tò “Sciarlò”
(esce
sinistra).
TERESINA. E a ma lasèt che con chèste dò
persune che aiè ü basèl sota de me?!
PALMIRO. Cosa an sarèsei notèr?
MARCELLINA. Cosa cèntrela la scala con
notèr?
TERESINA. Negot, negot, o dicc isse tat
pèr dì ergot. (Al pubblico) anche se
a gli spiegherès ai capeserès mia.
MARCELLINA. (Alludendo) Teresa, scusèm se a so curiusa, ma chi sarèsèl chèsto
tò … Sciarlò che ala dicc ol Guglielmo?
PALMIRO. (Alludendo) al sarà ol sò nöf murus.
TERESINA. Nò, alè mia ol me murus se lè
pèr chèl. Ölèt pò saì ü laur? De quando a to conosìt te, Palmiro, o decidìt de
restà singola pèr sèmpèr!
PALMIRO. Braa, ma pènsa che anche me da
quando a to conosìt o pensat be de spusam mia?!
MARCELLINA. (Al pubblico) evviva i due pötaècc! Adoma me a so stacia la stüpida
che a ma so spusada chèl … adà, al sarà mèi lasà pèrt. (A Teresina incuriosita) se alè mia ol tò murus, al sa pöl saì
alura chi el chèsto … Sciarlò?
PALMIRO. Apunto, al sa pöl pò saì chi
el?
TERESINA. Ol Sciarlò alè chèl’omasì coi
barbizi, col capèl a bombata, al ga sèmpèr idre ü bastunsì e che al fa gregna
in di film.
PALMIRO. (Pensando) Sciarlò … el forse chèl che al parla mia?
TERESINA. Se, pròpe lü.
MARCELLINA. A ma sömèa de regordas a me
chi ca lè. Ma scüsa né Teresina, ma cosa cèntrèl chèl’atur le con te?
TERESINA. Pèrchè a sere indre a dì al tò
fradèl che quando a saro morta, là in paradis, ölero mia èt la me madèr e gniac
ol me padèr, ma … ol Sciarlò.
MARCELLINA. (La guarda meravigliata) te quando a ta mörere a ta ölere mia èt la
tò famèa che alè tat che a ti èdèt mia, ma chèsto … Sciarlò!?
PALMIRO. Ma set surda? Attla apena dicc!
TERESINA. Se, a öle èt chèsta persuna
che ala mè sèmpèr piasida e dato che o mia pödìt èdela in chèsta eta, a pèrmetì
che a pödero èdìla in chèlotra?
MARCELLINA. Ma me dighe che a tè indacc
ivià ol co! (Al pubblico) mia che
prima annès de co né.
PALMIRO. Però, a pensaga be, alè pròpe
mia öna idea de bötavià. Al set Teresina che amera mai vègnìt immènt chèl fato
che?
MARCELLINA. Qual de fato?
PALMIRO. Ol fato che quando an sarà morcc,
an sarà töcc istès a töte chèle persune che ai sarà morte compagn de notèr e
che quando aiera ie aiera sciòre e famuse. E an sa troerà töcc insèma.
MARCELLINA. Che fradèl intèligènt che a
go!
TERESINA. Ol Palmiro invece alà capìt al
volo chèl che me a ma santèndìe. (Al
pubblico) pèrchè alo sentìt coi me orègie se de nò, a gaavrès mia credìt.
MARCELLINA. Ölerèsès dì, otèr du, che se
ölès conòs, quando a saro morta, pèr esèmpe …
TERESINA. Cèrto, pròe isse. L’importante
che le ala siès in doca te a ta sa troere, paradis o inferno.
MARCELLINA. Perché a ghet forse di döbe
in doca me a pöde indà?! (Al pubblico)
a pèrde infena tep a respondega!
PALMIRO. Teresina, quando me a saro
mort, öle fa a me compagn de te.
MARCELLINA. Anche te a ölèt vèt ol
Sciarlò?
PALMIRO. An san parla gniac!
MARCELLINA. Adès se che a ta riconòdse,
fradèl.
PALMIRO. Me a öle mia èt ol Sciarlò ma
la me eroina preferida.
MARCELLINA. Come? La tò eroina? E chi sarèsela?
Ela forse
PALMIRO. La me eroina alè
MARCELLINA. (Smettendo da ridere) chi ela chèla le!?
TERESINA. Ma se, chèla coi chièi ros,
che alera la fommla de chèl cünì in dèl film … come al sa ciama … a se, ol Roger
Rabbi.
MARCELLINA. Ü cünì?! Te a ta ölèt vedì
de mort la fommla de ü cünì? Cioè öna cönecia?
TERESINA. Ma nò Marcellina,
MARCELLINA. (Ironica) a be, alura al cambia töt.
PALMIRO. Adoma in dèl film alera ü cartone
animato Marcellina. (A Teresina) te,
a ta recordèt come alera bèla in chèl film con chèl bèl vestit ros? E i so
chièi come iera meraviglius? E töt chèl “ben di Dio” che ala ghera (mima il seno)?
MARCELLINA. (Al pubblico) scömète che alè pèr chèl “ben di Dio” che aià öl
conòs in del’aldelà.
TERESINA. Palmiro, ma te a set sigür che
chèsta Gièssica ala siès morta?
PALMIRO. Ma cèrto, alo lesìt sö Plai
Buis e a talse che chèla rivista le de cönecie ala sa intènd.
MARCELLINA. Palmiro, da te chèsto al ma
sarès mai ispètat.
SCENA V
Guglielmo, Teresina, Palmiro e Marcellina
GUGLIELMO. Teresina, a set che amò con
chi du che?!
TERESINA. Ma a set òrp? A so mia adoma
che, ma a ta dighe che ol Palmiro alè mia pròpe malvagio.
PALMIRO. (Ironico) tròp buna Teresina.
MARCELLINA. (A Teresina) a se? E me cosa a soi alura?
TERESINA. Te a ta set indre amò mela agn
Marcellina.
GUGLIELMO. Sindre a parlà de cos’è pò?!
TERESINA. An se indre a parlà de chi
notèr an völ vèt quando an sarà morcc.
GUGLIELMO. A sif indre amò con chèla
storia!? A ma so perdìt negot alura.
PALMIRO. E no, caro ol me Guglielmo, a
ta se perdìt la persuna cha me a ölero èt quando a saro mort.
GUGLIELMO. Alura a ripete che a ma so
perdìt negot!
TERESINA. Ma al set Guglielmo che anche ol
Palmiro al völ vèt öna celebrità quando al sarà mort?
GUGLIELMO. Delbù anche te Palmiro? E te
chi a ta ölerèsèt conòs? Se
PALMIRO. A ta se mat te! A ti lase a te
chi du le! Me, a öle èt … set chi? Gièssica Rabbi.
GUGLIELMO. (Meravigliato) chi ela chèla le?
MARCELLINA. Ma cèrto, alè chèla bomba
sezi in giupì che ala facc la fommla del cünì Roger Rabbi! Ma a sarendèt cönt
fradèl?!
GUGLIELMO. Pròpe pèr chèsto che a ma sa
rènde cönt perché alè ol tò fradèl.
MARCELLINA. Perché la tò sorèla ala
cambia de tat a ölì èt ol Sciarlò! Comunque, a ga öl ü coragio a ölì mia èt la
pròpe madèr e ol pròpe padèr.
TERESINA. Alè mia chèsto ol punto Marcellina,
ol fato alè che in dè eta, o in dè mort, a ghè di priorità che ai và rispetade.
Guglielmo, et pensat a chi a ta ölere èt
quando a ta sare mort?
MARCELLINA. Lü, quando al sarà mort al
völerà èt prima de töt i sò genitur e dòpo i me. El vira Guglielmo?
GUGLIELMO. (Silenzio).
MARCELLINA. (Alzando il tono di voce) el mia ira forse?
GUGLIELMO. (Silenzio).
MARCELLINA. (Al pubblico) o che adès a parle cines e a ma sa nincorse mia! (A Guglielmo) e alura Guglielmo!
GUGLIELMO. (Titubante) alura … me … ol fato … alè che …
TUTTI E TRE. Che …
GUGLIELMO. Che …
TUTTI E TRE. Che …
GUGLIELMO. Che … (tutto d’un fiato) che anche me a go öna persuna famosa che a ma
piaserès vèt.
MARCELLINA. (Infuriata) sacrilegio! Ma come a pödèt fam ü laur dèl gènèr?!
GUGLIELMO. A te? Che affronto a ta fo a
te che a ta se gniamò morta?
MARCELLINA. Cosa ölerèsèt dì? Che se me
a morerès prima de te, te a ta ma ölerèsèt mia èt?!
TERESINA. Dai Guglielmo, dim chi a ta
ölèt incuntrà in dèl’aldelà.
MARCELLINA. Me a öle scoltà piö gniac öna
parola de piö! (esce a sinistra).
TERESINA. E lasela indà a le e i so idèe
dèl Carlo ü..
PALMIRO. Alura Guglielmo, dim chi calè.
El forse ol’Svolta? O se de nò ol Ludovico Arrosto? O invece alè ol Guglielmo
Hotel?
GUGLIELMO. Nigü di tri. Me a o mai
perdìt nigù di sò film, telefilm e i giupì.
PALMIRO. Anche te ü giupì?
GUGLIELMO. Ma nò! Aià facc ol sò
personagio in giupì, ma alè mia ü giupì. Lü, alè in carne e òs. Anche se adès
che alè mort, nò pènse che al siès tat in carne.
TERESINA. Alura? A ègnèt pò ala de? Chi
el?!
GUGLIELMO. Èco … me a öle èt … ol Robin
Vud.
PALMIRO. Il Principe di Ladèr?
TERESINA. Chèl che al roba ai sciòr pèr
daga ai poerècc?!
GUGLIELMO. Se pròpe lü. Madonname come a
mè sèmpèr piasìt l’onestà che al ghera.
PALMIRO. Ma al set che avrès mai pensat
che a ta piasia chèl Vudi le.
TERESINA. Robin Vud, Palmiro. A ta se
gnià bu de dì ol nòm adès?! Cèrto che chèl dèla tò Gièssica, chèl a tal’isbaglièt
mia dèl sigür.
PALMIRO. Te pènsega mia ala me Giessica,
pènsa al tò Sciarlo che al ga chi barbizi le che ai fa adoma gregnà.
TERESINA. Perché alè bèla la tò Gièssica!
A starala be con chèl vestìt le che a ga sciòpa fò töt?
GUGLIELMO. Adì la erità me a sere indre
a parlà de me e che …
PALMIRO. Ol vestit dèla me Gièssica al
ta pias mia? Ah, perché alè bèl chèl del tò Sciarlo. Ü estìt che ü poarèt agglà
sö piö bèl.
TERESINA. Anche öna poarèta ala ga piö
dignità de chèla Gièssica.
PALMIRO. Ciamela mia “chèla Gièssica”
perché le ala ga ol so nòm giöst: Gièssica Rabbi! E pò dòpo ol tò cianfèr de Sciarlo,
al ma sömèa ü nono con chèl bastunsì.
GUGLIELMO. (Intervenendo) ma a ölì mocala pèr piaser?! Ardì che an sera indre
a parlà de me che … (viene di nuovo
interrotto).
TERESINA. Te ada che al sa ciama Sciarlò
e mia Sciarlo, e capit! E ol me, al sarà anche ü nono, ma alè stacc in carne e
os e mia ü giupì!
PALMIRO. Te, come a ta sa permètèt de
parlà isse?!
GUGLIELMO. (Urlando quasi) adès basta nè! An sera mia indre a parlà dèl me Robi
Vud?
TERESINA. A ta ghe resù Guglielmo. Scusèm,
ma alè töta colpa de chèlle che … (indicando
Palmiro).
GUGLIELMO. Ma a sanvièt amò Teresina?!
TERESINA. Madonname, scusèm amò
Guglielmo, ma quando a sènte parlà mal dèl me Sciarlòt, a ma a ol sanc al co e
a pöde fa mia a meno de diga dèla sò Gièssica che alè adoma öna … (viene interrotta).
GUGLIELMO. (Urlando) Teresina!
TERESINA. Èdèt Guglielmo che a ga rie
piö a fermam?!
PALMIRO. Ma fa sito un po, zabèta! Ma
dim Guglielmo, che manera al ta pias ol Robin Vud?!
GUGLIELMO. Al ma pias perché alè pròpe
compagn de me.
TERESINA. Compagn de te? Ada che me a to
mai vest vestit de ert.
GUGLIELMO. A sant’èndie mia ol vestit,
certo, ma pèr ol fato che anche me a ga robe ai sciòr pèr daga ai poerècc.
PALMIRO. (Meravigliato) te a ta ga robèt ai sciòr pèr daga ai poerècc?!
GUGLIELMO. Ma cèrto! Quando me ando a
laurà al supermercato, töcc i de, me a mète in banda ergot de mangià e ala sira
a mal porte a ca.
PALMIRO-TERESINA. E alura?
GUGLIELMO. E alura a robe ai sciòr, ol
me padrù, per daga ai poarèc. Me.
PALMIRO. (Ironico) a èco, adès se che o capìt.
TERESINA. (Ironica) pròpe compagn dèl vero Robin Vud. Precis ispacat.
PALMIRO. (Guardando l’orologio) mè che andaghe adès, al sé facc tarde.
TERESINA. Spètèm che a ègne a me.
PALMIRO. Da quando a ta ma ègnèt indre?!
TERESINA. Da quando a ghè fosc e a go
pura andà a ca depèrmecönt.
PALMIRO. Dom alura, ma sirca de stam
visì mia tròp, ölerès mia che ai cominse a circulà di us sö de notèr. Ciao
Guglielmo, an sa èt.
TERESA. Preòcupèt mia, saro pègio de
ön’ombra. Ciao Guglielmo, a mè pròpe piasìt la ciciarada de stasira.
GUGLIELMO. Anche a me. Ciao a töddù. (I due escono a destra).
SCENA VI
Guglielmo e Marcellina
MARCELLINA. (Entrando da sinistra) ei indacc chi du rüina famèe?!
GUGLIELMO. Ada che ü di du alè anche ol
tò fradèl se nò sbaglie.
MARCELLINA. Te fa sito che parlà piö con
me. (Al pubblico) tace agn fa me a
vivie öna eta normal, dòpo o conosìt ol me òm. A so stacia stüpida a daga scolt
ala me amisa
GUGLIELMO. Stèrlöca.
MARCELLINA. (Lo guarda fulminandolo) el ase ardàt?
GUGLIELMO. (Affrettandosi) scüsa Marcellina, scüsa.
MARCELLINA. Ma al sa pöl saì cosa a ta
salta in mènt de ölì piö èt i tò quando a ta sare mort?!
GUGLIELMO. Scolta Marcellina, alè mia
che ai völe mia èt, alè che, dato che aio zamò escc in de eta, a ölie incuntrà
prima, ma adoma prima, chi o mai vest. Capesèt Marcellina?
MARCELLINA. Me a ta capese pèr negot e
capese tanto meno ol perché a ta ölèt incuntrà chèl … chèl …
GUGLIELMO. Robin Vud.
MARCELLINA. Èco, chèl.
GUGLIELMO. Marcellina, Robin Vud alè ol
me eroe preferit.
MARCELLINA. O capit, ma ölèt mètèl a
confronto coi tò genitur?!
GUGLIELMO. (Volendo cambiare discorso) Marcellina, ma a te tela mia sèmpèr
piasida
MARCELLINA. E alura?
GUGLIELMO. E alura, quando te a ta sare
morta, e al paserafò amò tace de chi agn prima nè, a ta pödere conòsela,
MARCELLINA. Ma set indre a tözzo?
GUGLIELMO. El mia ira che ala tè sèmpèr
piasida!
MARCELLINA. Se alè pèr chèl alè ira, ala
mè sèmpèr piasìt
GUGLIELMO. Ü bèl vestit?! Ma se ala ga
sèmpèr sö o stès vestit!
MARCELLINA. Te arda che però annà mia
adoma ü de estit isse né?!
GUGLIELMO. A se? E chiel chèl bambo de
chèl’stilista che al ag facc sö i esticc töcc istès?
MARCELLINA. (Ritornando in sé) ciamèl bambo! Me comunque al so mia chi calè. E
comunque me de morta öle èt la me madèr e ol me padèr.
GUGLIELMO. (Volendo distoglierla) ma a set curiusa gniampo de conès ol sò
stilista? Te, se attla edèsèt, a ta gal pöderèsèt domandaga.
MARCELLINA. (Ingolosita) ol nòm del stilista dèla Oliva? (Indecisa) e la me madèr e ol me padèr?
GUGLIELMO. Ma chèi a ta se sèmpèr in tep
a èdèi. Adà che quando an sarà morcc, an sarà morcc pèr töta la eta alset?!
Cioè ölie dì pèr töta la mort!
MARCELLINA. (Combattuta) ma, al so mia Guglielmo. E se i me genitur ai sa ofendès?
GUGLIELMO. Ma cosa andet a ultafò! Sta
tranquila che ai sa ofenderà mia, tedere che invece ai ta capesera. (Volendo convincerla del tutto) e pò
dòpo, Marcellina, se a ta ölèt pròpe saìl, regordèt che i tò genitur ai sa
lamentaa de te.
MARCELLINA. Ma cosa a ste indre a cöntasö?
I me genitur ai sa lömentaa de me?
GUGLIELMO. Cèrto. E anche spès se alè
pèr chèl.
MARCELLINA. Al pöl mia ès! Con töcc chèl
che o facc pèr lur!
GUGLIELMO. Al so mia cosa dit
Marcellina, ai sa lamentaa con me e basta. Adà, me a to mai dicc negot adoma
per mia fat’ista mal.
MARCELLINA. (Decisa) Guglielmo, quando me a saro morta ölero èt
GUGLIELMO. (Al pubblico) bene, a ga so riàt!
SCENA VII
Guglielmo, Marcellina ed Elvira
ELVIRA. (Entrando di corsa da destra affannata) Gesù mio che disgrasia!
Guglielmo, Marcellina che disgrasia!
MARCELLINA. Elvira, sta calma pèr piaser
e contasò.
GUGLIELMO. Cosel söcedìt?
ELVIRA. Madonname che disgrasia!
GUGLIELMO. O capìt Elvira che a ghè
stacc öna disgrasia, ma al sa pöl saì cosa a ghè söcedìt?
MARCELLINA. Elvira calmèt e diga töt.
ELVIRA. Che disgrasia! Che disgrasia!
GUGLIELMO. (Perdendo la pazienza) Elvira, o a ta ga cöntèssö chèl che a ghè
söcedìt a annà sarà dò de disgrasie de cöntasö in pais.
ELVIRA. Trè alura!
MARCELLINA. Come trè? (Con paura perché pensa stia parlando di lei)
ada che me a öle mia entraga in chèsta stòria.
ELVIRA. Ma coset capìt Marcellina! Aiè
dò i disgrasie che aiè söcedide!
GUGLIELMO. Elvira, parla o se denò al so
mia me … (viene interrotto).
ELVIRA. Guglielmo! Teresina …
GUGLIELMO. (Preoccupato) cos’è? Teresina …
ELVIRA. Se, Teresina col (guarda Marcellina) col Palmiro …
MARCELLINA. Cos’è? Palmiro …
ELVIRA. Se, ol tò fradèl e (guarda Guglielmo) la tò sorèla …
GUGLIELMO. La me sorèla …
MARCELLINA. Ol me fradèl …
ELVIRA. (Seria) ma otèr du, a sis dientacc ssurcc? Ma cosa a sighetì a
ripetì i me paròle!?
(Triste) aiera indre a treersà la strada in fonta al bivio e
al so mia come alè stacia, ma ià mia est ol camion che al riaa.
MARCELLINA. (Afflitta) ol me fradèl alè mort!
GUGLIELMO. (Afflitto) Marcellina, la me sorèla alè morta! (Serio) la me sorèla alè morta!?
ELVIRA. A ta se dür de comprendonio né?!
GUGLIELMO. (Alludendo) Marcellina, la me sorèla alè morta!
MARCELLINA. (Afflitta) al so, anche ol me fradèl!
GUGLIELMO. (Serio) Marcellina, scoltèm ü momènt, la me sorèla e ol tò fradèl
aiè morcc.
ELVIRA. Amò turna!
MARCELLINA. (Afflitta) cosa an farai adès Guglielmo.
GUGLIELMO. Marcellina, scoltèm docà ü
momènt. (Piano) lur aiè morcc e adès
i pöl incuntrà in paradis
ELVIRA. Chi?
MARCELLINA. (Afflitta) chi?
GUGLIELMO. A sa regordèt zamò piö?
MARCELLINA. (Seria) a ta ghe resù, a ga pensae pròpe mia!
GUGLIELMO. Ma capesèt che fürtüna che ai
gait i nòscc fradèi?!
MARCELLINA. Pròpe isse! Adès lur, i
pöderà èt i sò beniamini. Che fortüna che ai ga ìt!
ELVIRA. E no è, che a ghè ergot che a
capese mia. I òscc fradèi aiè morcc … e otèr a disì che … aiè stacc förtünacc?!
(Al pubblico) chèsta nòtisia aià facc
in daso de sentiment pèrchè aialsa piö chèl che aiè indre a dì.
GUGLIELMO. (Deciso) Marcellina, anche me a öle èt ol me Robin Vud. Te a ta ölèt
vèt la tò Oliva?
MARCELLINA. (Capendo a ciò che sottintende, titubante) ma, al saavrès mia se
alè ol momènt adès …
ELVIRA. Ma me dighe! Ma saral chèsto ol
momènt dendà a troà chèste dò persune … chel Robin Vud e chèla Oliva le, coi
vòscc fradèi la spiataracc söla strada?!
GUGLIELMO. Marcellina, ègnèm indre(la prende per mano e si incammina).
MARCELLINA. (Si ferma) Guglielmo, a sarès mia pronta gniamò.
GUGLIELMO. Marcellina, se alè pèr chèl
an sarès mai proncc. Te lasa fa a me.
ELVIRA. Ma al sa pöl saì in doca a sis
indre andà otèr du?
GUGLIELMO. An va a troà i nòscc fradèi …
pèr sèmpèr. (Escono).
ELVIRA. Alera pò a ura che andès a èdèi
in strada! (Al pubblico) pèr sèmpèr?
Cosa ölièi dì? (Esce di corsa preoccupata)
CLACSON ESAGERATO. RUMORE DI FRENATA E BOTTA COME UN INCIDENTE. (Da fuori scena) Marcellina!
Guglielmo! (Rientra disperata in scena) madonname che tragedia! Guglielmo e
Marcellina, anche lur come i lsò fradèi. E prima de mör ol Guglielmo alà
usassö: “Robin, a rie!” Invece
SIPARIO
ATTO SECONDO
La
scena si svolge in paradiso. Marcellina e tutti gli altri hanno una tunica
bianca.
SCENA I
Teresa e Palmiro
TERESINA. (Fuori scena) ma me al so mia cosa a tè pasat in chèl co le?!
PALMIRO. (Entrando da sinistra) dai Teresina, fa mia isse, el mia ase ès che
con me?!
TERESINA. (Entrando da sinistra) a talsès come a so contetà de ès che con te!
Me a ga rie mia a capì come al tè egnit in mènt de fam treersa la strada pròpe
in dèl momènt che al riaa ol camion!
PALMIRO. Teresina, adà, scusèm, alere
mia est, me ardae dèl’otra banda e dè le al riaa pròpe nigü!
TERESINA. (Al pubblico) che al ma sèrve de lesiù, mai fidas di òmègn!
PALMIRO. Dai cöntaso anche però al nòst
publico che o tentat de salvat.
TERESINA. Aseè, pròpe isse. (Al pubblico) ölì saì in che maner al ma
ötat?
PALMIRO. (Contento) dai, dighèl a te.
TERESINA. A ta conve ès contet de chèl
che a te facc, fussura! (Al pubblico)
ma al sis cosa là facc?
PALMIRO. (Contento) dighèl docà. Ma sa desciulèt fò?!
TERESINA. Se a ta sighetèt a parlà te, a
ga rie mia a parla me. Fa sito docà. Alura, a sere indre a dì che al ma dicc de
treersa la strada che alera libera quando invece alera indre arià ü camion … (viene interrotta).
PALMIRO. A töcc al pöl capità de sbaglià
öna olta in dè eta.
TERESINA. (Alzando il tono di voce) … e quando al sé nincorsìt che al riaa ü
camion al ma usassö:” Fermèt!”.
PALMIRO. (Al pubblico) anche se a ma so nincorsìt in ritarde, me a o sircat
de rimedìa.
TERESINA. Se, pecat che però ormai a
sere in mès ala strada!
PALMIRO. A töcc al pöl capità de sbaglià
dò olte in de eta.
TERESINA. Ah pròpe!
PALMIRO. Però, se a ta sa regordèt o
sircat de rimedià söbèt.
TERESINA. (Ironica) certo che a te sircat de rimedià söbèt. (Al pubblico) scoltì, scoltì.
PALMIRO. A so mia forse riat le compagn
dü fölmèn in mès ala strada e toi mia spostat?!
TERESINA. Se, pecat che però a te me
portat söl’otra corsia in doca alera indre a pasa pròpe in chèl momènt ün’otèr
camion.
PALMIRO. A töcc al pöl capità de sbaglià
almeno trè olte in de eta. Comunque adès alè inötèl parlà de chèl che a ghè
söcedit. Parlem dèl presente.
TERESINA. Presente! Ma se an sé morcc!
PALMIRO. Morcc? An sé morcc? Morcc,
morcc?
TERESINA. Se Palmiro, morcc e stramorcc!
PALMIRO. Ma … ma … alura … an sé in
paradis!
TERESINA. (Guardandosi in giro) al sömèa pròpe de se.
PALMIRO. (Concitato) alura … se an sé morcc e se ansè in paradis … alura a
pöde incuntrà
TERESINA. Chi? (Ricordandosi) ma certo, la tò beniamina. Ma … ma … ma alura anche
me a pöde incuntra ol … Sciarlò!
PALMIRO. Teresina, pènsa al caso. An
sera indre a parlan pròpe ü momènt fa con i nòscc fradèi e pò dòpò … (Sentono dei rumori) al ma sömèa che al
sabe indre a rià èrgù.
TERESINA. Al sarà dèl sigür ol San Pedèr.
SCENA II
Teresa, Palmiro, Marcellina e Guglielmo
MARCELLINA. (Solo voce da sinistra) Guglielmo, ada che me a so per negot amò convinta.
GUGLIELMO. (Solo voce da sinistra) convinta, a fa cos’è?
TERESINA. (Sentendo le voci) ol me fradèl!
PALMIRO. La me sorèla! Cosa farai anche
lur che in paradis! Teresina, e che in banda
(si mettono un po’ in disparte).
MARCELLINA. (Entrando da sinistra) a so pèr negot convinta de ölì mör nonostante
a siès zamò morta sota ü camion.
TERESINA. (Piano) poa lur … sota ü camion?
PALMIRO. Asvèt che alè dientat de mòda.
GUGLIELMO. Marcellina, avrèsèt forse
preferit mör sota öna biciclèta? Ün po de dignità a te?!
MARCELLINA. Se agglere adès ala sarès
indacia a fas benedì. (Guardando in alto)
scusèm Signur, al so che a ta set indre a ascoltam. (Si accorge della presenza di Palmiro e Teresina). Palmiro,
Teresina!
GUGLIELMO. (Si gira nella direzione dei due) anche … anche otèr che?!
TERESINA. Te, arda che notèr ansera che prima
de otèr né?!
MARCELLINA. Anche notèr … pensa ol
destino!
PALMIRO. Ol destino mia tat al ma sömèa.
Adà, a ta pödèt fa mia ergot de divèrs che a ghè sèmpèr vergü che i tacor
indre.
GUGLIELMO. Notèr an ga sé mai coricc
indre a nigü, che chèsto al siès bèl ciar.
TERESINA. (Al pubblico) me a go di döbe sö chèsto invece. Pèr me, dòpo che
oter i saìt dèla nòsta mort, i pènsat de coriga indre pèrchè a pensaès che
notèr an pödia èt i nòscc beniamini.
MARCELLINA. (Fingendo) notèr? Notèr an va sé coricc indre … perché otèr a
pödies incuntrà i voscc beniamini e notèr no? (Ride) e notèr an sarès istacc isse bambòs de mör pèr incuntrà i
nòscc beniamini … (Seria) e se anche al födès? El forse scricc in verghilöc che al sa
pöde mia mor sota ü camion adès?!
GUGLIELMO. (Mistico) adì che quando alè la pròpria olta, ol Signur al ga arda
mia a tabe bale, al sis almeno? Ol Signur a la ölìt che che on nòst destino al
siès compagn dèl vòst.
PALMIRO. Ma! Me a rèste amò dèla me idea.
MARCELLINA. (Con fare indagatore) te Palmiro, alet zamò est ol San Pedèr?
PALMIRO. No, alè gniamò se rià.
TERESINA. A ma, se al ria al ma sènt né.
Alè zamo ün po che an sé che e lü alè gniamò de rià. Se che in paradis a ghè
chèl servisio che, indasaì al’inferno cosa a ga sarà alura?!
SCENA III
Teresa, Palmiro, Marcellina, Guglielmo e
San Paolo
SAN PAOLO. (Entra da destra) ah, siete già arrivati!
PALMIRO. Lü al varde che alè ün po che
an sé riacc né!
TERESINA. Se pròpe. Ma lü al sa rènt
cont che cola pura che an ghera de mör an sé morcc lo stèss e che pèr chèsto a
m’ispetaa ön’accoglienza piö degna? Invece, an sera che depernotèr. Ma aialsà
lü che söla tèra töcc i pensa che a ta fe mia in tep a secà fò e a ta se söbèt
in paradis in doca a ghè lü, sciur San Pedèr, coi ciaf dèl paradis?!
SAN PAOLO. Come mi ha chiamato?
TERESINA. Sciur San Pedèr.
MARCELLINA. Teresina, a ta ghe de ciamal
adoma “San Pedèr” e mia sciur San Pedèr. El mia ira sciur San Pedèr?
SAN PAOLO. Come mi ha chiamato?
GUGLIELMO. Aia scüse töddü, aiè amò stremide
pèr via de ès de morte. (A Teresina e
Marcellina piano) otre dò, ölì fal dientà gnièc? Chesse almeno al ga derf
piö i porte dèl paradis? (A San Paolo)
al dighe pör “Pedèr San”.
SAN PAOLO. Come mi ha chiamato?
PALMIRO. E no è! Adès basta! Alura, sciur
san Pedèr al va mia be, San Pedèr gnia chèl, Pedèr San an san parla gniac, al
sa pöl saì come an ga de ciamal?
SAN PAOLO. Con il mio nome. San Paolo.
TUTTI E QUATTRO. Cos’è?
GUGLIELMO. Lü alè ol San Paolo e mia … ol
San Pedèr?!
MARCELLINA. Ma … el sigür? (A Guglielmo) a ta gherèt resù Guglielmo!
SAN PAOLO. Saprò pur bene come mi chiamo!
PALMIRO. Ma pèr caso, San Paolo, el ol
sopranòm de … San Pedèr?
SAN PAOLO. No, io sono San Paolo e
basta.
TERESINA. Senta sciur San Paolo e basta,
el poò lü alura che al gaavrès de dèrf i porte dèl paradis?
SAN PAOLO. Esattamente.
TERESINA. (Al pubblico) ma me dighe che a ghè piö religiù a sto mont! Ma lü
al sa rènt cönt che töte i persune dèla tèra ai pensa che al siès ol San Pedèr
a iga i ciaf dèl paradis?!
SAN PAOLO. Non è problema mio.
GUGLIELMO. (Al pubblico) chèsta frase alo sentida amò, ma al so mia indoe.
MARCELLINA. Ma perché a so morta! Se a
födès apena apena ia, a galdirès a töt ol mont che in paradis a ghè cambiat ol
portiner.
PALMIRO. Al ma scüse sciur San Paolo, ma
ol sciur San Pedèr, che fì al facc?
SAN PAOLO. Ascoltatemi bene figliuoli,
non so che lavoro svolga qui, ma vi assicuro che lui non ha mai avuto le chiavi
del paradiso. Sono stato chiaro?
PALMIRO. Come l’acqua che ala ezo in dèl
seger.
GUGLIELMO. E pensà che me alere dicc …
SAN PAOLO. La causa del mio ritardo è dovuta
ai vostri parenti che non appena hanno saputo del vostro arrivo hanno
cominciato a scalpitare per essere visitati da voi.
MARCELLINA. La me madèr ala sircat de
me?
SAN PAOLO. Si, anche suo padre e la sua
maestra di scuola.
MARCELLINA. (Felice) delbù?
SAN PAOLO. Si. Ma sappiate che, come
prassi, qui da noi, sono i nuovi arrivati che decidono chi rivedere. Perciò mi
dica signora Marcellina … chi vuole scegliere fra suo padre, sua madre e la sua
maestra di scuola.
GUGLIELMO. (Piano a Marcellina) Marcellina, fa mia la stüpida, regordèt ol
pèrchè an sé finicc che! Cambia mia idèa.
SAN PAOLO. Lei signor Guglielmo, è stato
richiesto da uno zio di nome Paolo.
GUGLIELMO. Ol zio Paol! Se al ma öl vèt
me, al völ dì che alè ol me zio e mia ol
tò.
MARCELLINA. Chèsto al völ dì negot!
SAN PAOLO. Per la signora Teresina è
stata richiesta una visita dalla madre come anche per il signor Palmiro.
PALMIRO. Anche me la madèr dèla Teresina?
Ma se alo quase mai gnià esta!
SAN PAOLO. No, signor Palmiro. Lei è
stato richiesto da “sua madre”.
PALMIRO. A, al ma sömeaa a me.
SAN PAOLO. Beh, allora vado ad avvisare
i vostri parenti di prepararsi per la visita (sta per uscire a destra).
TRESINA. Al sa ferme sciur San Paolo, i
laur i sta mia pròpe isse.
SAN PAOLO. Che vuol dire signora
Teresina?
GUGLIELMO. La signora Teresina ala öl dì
che notèr quatèr, an völ mia èt i nòscc parecc, pèr ol momèmt, al santènt, ma
notèr an völerès vèt … i nòscc beniamini de sèmpèr.
SAN PAOLO. (Meravigliato) come?
PALMIRO. Al’iscolte sciur San Paolo, el
mia forse ira che töte i persune dèl mont e de töte i èpoche, che a ghè mort,
al santènd, e che aiè degne de sta in paradis, aiè che?!
SAN PAOLO. Si, certo, anche se sono … (viene interrotto).
MARCELLINA. Proprio töte, töte? (Al pubblico) pòta ma, ma a sa rendì
cönt che a ghè piö tanta zet che in paradis, o al’inferno, che söla tèra?!
SAN PAOLO. E chi sarebbero queste
persone che volete incontrare?
GUGLIEMO. Come a go apena dicc, i nòscc
beniamini. Me pèr esèmpe a öle conòs ol Robi Vud.
PALMIRO. E me
TERESINA. Me invece ol Sciarlò.
PALMIRO-TERESINA-GUGLIELMO. (Guardano tutti Marcellina).
MARCELLINA. (Si sente osservata) em … me a öle èt … (rivolta ai tre) … però … la me madèr …
GUGLIELMO. Regordèt che ala se lamentada
de te.
MARCELLINA. (Decisa) a già! A ma sa regordae piö. E me alura a öle èt
SAN PAOLO. (Sconcertato) è la prima volta che ricevo delle richieste di questo
tipo. Solitamente tutti vogliono rivedere i propri cari defunti.
PALMIRO. E al vederà che se al sa
spargerà la us söla tèra, indasaì quate richieste dèl gènèr al gaavrà.
SAN PAOLO. Ne siete proprio sicuri?
PALMIRO. Certo.
GUGLIELMO. Sicurissimi.
TERESINA. Assolutamente si.
MARCELLINA. (Titubante) èco … me …
GUGLIEMO. Regorda … che ala sa lamentaa
…
MARCELLINA. (Decisa) otèr che sigüra!
SAN PAOLO. Se siete così decisi, non mi
resta altro che accontentarvi.
PALMIRO. Ò, meno mal, adès se che an
ragiuna. Quando al völ sciur San Paolo me a so pront.
GUGLIELMO. E perché pròpe te pèr prima?
E no è! Sciur San Paolo a toca a me a èt ol me Robi Vud.
MARCELLINA. A se? A ta se pròpe ü
cavaliere! Come in töcc i laur, me pènse che ala ga toche ala parte piö debola,
cioè ai fommle.
GUGLIELMO. (Ironico) a se? Quando a va còmòt a otèr a si la parte piö debola
a!?
TERESA. Guglielmo, ala ga resù la tò
fommla, quando a ghè de decìt di priorità, notèr dòne an sé la parte piö debola.
E in dèn nòst caso la parte piö debola a so me.
MARCELLINA. E perché a ta sarès te e mia
me?
TERESA. Perché me a so piö zuena de te.
PALMIRO. Te a ta se piö zuena? Ma fam
mia ègn de gregnà! A ma toca a me!
GUGLIELMO. E no! A ma toca a me e basta!
MARCELLINA. Negot de fa, a ma toca a me,
al va be?!
SAN PAOLO. (Intervenendo) ora basta! Sappiate che qui da noi c’è una procedura
ben precisa da seguire con estrema rigorosità.
PALMIRO. (Cercando di circuirlo per ottenere la priorità) brao sciur San
Paolo, lü al ga pròpe resù. Se a ghè di regole, chèste, ai va rispetade. Dòpo che
me avro est la me Giessica Rabbi bisogna
seguì i sò regole alla lètera. Giöstö sciur San Paolo?
SAN PAOLO. Assolutamente no! La
procedura deve partire dall’inizio.
TERESA. Ma sensotèr sciur San Paolo, alè
isse che ai funsiuna i regole. Ma la vest come ol Palmiro ala sircàt de
inturtal sö pèr benone? Al’istaghe atènt che chèsce che (indica i tre) aiè di diaoi! Maddoname, al ma scüse sciur San
Paolo, al mè egnit fò de boca, isse, senza ölìl. (In modo esageratamente gentile) ma lü aialsà sciur San Paolo che me
a so braa, che dighe braa, delà de braaa a fa sö i turte? Quando annès
imbisòg de öna, al faghe mia i
complimèncc e a mal dighe.
MARCELLINA. (Ironico) te a ta se mia indre ainturtal a!? Nò, te a ta ölèt
adiritüra preparaga di turte vere! Al vest come alè braa la me cögnadina! Alì
staghe atènt sciur san Paolo perché chi le (indica
i tre) aiè di Giuda! O, al ma scüse sciur San Paolo al mè egnif de boca,
isse, sensa pensaga. (Guardandolo in modo
significativo) ma aialsa che lü, sciur San Paolo, alè pròpe ü bèl’òm? Ol
sciur San Pedèr, al ga faso gniac i scarpe a lü!
GUGLIELMO. Marcellina, a set indre a fa?
MARCELLINA. Me? Negot! A sondre adoma a
faga di complimèncc al sciur San Paolo. Perché, el forse vietato adès, faga i
complimèncc ala zet? Anche lü alè compagn de notèr è! (Al pubblico) al sa fa pèr dì!
GUGLIEMO. (Ironico) e chi complimèncc le, ei pèr cos’è?!
MARCELLINA. (Offesa) cosa ölerèsèt dì? Te, ada che me a so mia compagn de chi
du le né?! (indica Palmiro e Teresa)!
GUGLIELMO. Fa sito lengua, fa sito. Se,
a ta ghe resù che te a ta se mia compgn de chi du le (indica di nuovo Palmiro e Teresina) perché te, a ta se pègio! Al
vest sciur San Paolo che moer che al mè capitat? Con dò moine e con dò bèle
paroline dolse aià ölia comprà a le! Al’istaghe atènt sciur San Paolo perché a
sta visì a chi tri le (li indica) alè
come sta al’inferno! Madonname, al ma scüse sciur San Paolo, al mè egnif fò de
boca sènsa nincorsit. Com’è che al dis chèl proèrbe sciur San Paolo? Fra i tre
litiganti … il quarto se la gode. E perciò a ma toca a me a èt ol me Robi Vud.
MARCELLINA. A ta convegnia dimèl a me
che a ölie compral! Te invece a ta se piö fì, a tal fe con dü proèrbe. San
Paolo, a ma toca a me.
TERESINA. E a ta se anche ün imbrugliù
perché chèl proèrbe alè mia isse! Sciur San Paolo, toca a me.
PALMIRO. E no, sciur San Paolo, invece a
ma toca a me.
SAN PAOLO. State tutti zitti e
ascoltatemi! Si deve rispettare la procedura prestabilita!
TERESINA. Aià dicc a prima chèle parole
le, al sa desciule alura a diga chèsta “procedura precisa”?
SAN PAOLO. Se voi non mi interrompeste
sempre ve l’avrei già spiegata!
GUGLIELMO. Sentem cosa alè alura.
SAN PAOLO. Allora, come vi stavo dicendo
la procedura … (viene interrotto).
PALMIRO. Ma cosa spètèl a dighèl a lü!
SAN PAOLO. (Cercando di mantenere la calma) la procedura ben precisa è che … (viene interrotto).
MARCELLINA. Sciur San Paolo, ma quat aià
fa longa, al vègne al dunque!
SAN PAOLO. (Cercando di nuovo di mantenere la calma) ha le precedenza chi (Velocizzando per paura che qualcuno lo
interrompa) è morto per primo!
PALMIRO. (Alzando la mano) me a so mort pèr prima sciur San Paolo!
TERESINA. Al ga daghe mia scolt, quando
lü alè mort, me a sere zamò frègia stenca.
MARCELLINA. E no sciur San Paolo, a so
stacia me la prima!
PALMIRO-TERESINA. Te-e?
PALMIRO. Ma se quando a ta se egnida che
in paradis, notèr du an sera zamò che?!
MARCELLINA. Pèr forsa, ai mera mandat
al’inferno! E dòpo quando ai sé nincorzicc che me a sere öna dèl paradis, i ma
spedìi sö ma intat a ere perdìt ü muntù de tep.
GUGLIELMO. Ma mochela Marcellina che se a
ga so mia me che a ta böte sota ol camion, a ta sarèsèt la amò söla tèra! Sciur
San Paolo, a so me che a so mort prima de töcc … a soportà söla tèra chi tri
che!
SAN PAOLO. Come potete pensare che io
non sappia chi di voi è morto per primo? Vedete questa? (Mostra un foglio) questa è la lista delle persone che sono appena
morte, come voi e quelle che moriranno in giornata.
TERESINA. Delbù? Al ma scüse sciur San
Paolo, dato che al ga la lista dè’nco di persune che ai gaavrès de mör, pèr caso,
a ghè det anche
SAN PAOLO. Signora Teresina, temo che
queste informazioni sono cose che non la riguardino. (Leggendo) allora, inizia a vedere la persona desiderata, il signor
Palmiro.
TERESINA. Èco, alo sèmpèr dicc me che
chi ai mör pèr prima aiè sèmpèr chi piö förtünacc! Sciur San Paolo el pròpe
sigür che al siès mort pèr prima? Alè mia pèr caso che magare i pulsasiù dèl
pols ai ghera piö e invece ol batito dèl cör al ghera amò? Al varde che ol Palmiro
alè brao a imbroià!
SAN PAOLO. Il signor Palmiro è morto
prima di tutti voi, poi la signora Teresina, poi la signora Marcellina e poi il
signor Guglielmo.
GUGLIELMO. Öltèm! (A Marcellina) te a che a ta ölièt gnià mör, a set conteta che a ta
toca prima de me?
SAN PAOLO. Silenzio! Ora noi ce ne
andiamo e il signor Palmiro aspetta qui la persona che ha chiesto di poter
vedere.
PALMIRO. Ma ela almeno
SAN PAOLO. Si, infatti. (Ai tre) su, usciamo. (Escono a destra).
TERESINA. (A Palmiro) smöèffò che dòpo a ma toca a me! (Esce).
PALMIRO. (Solo. Si sistema i capelli ed il vestito. Al pubblico) saro bèl
ase pèr la me Giessica Rabbi? Madonname che emosiù che a go! A spere de sfigürà
mia tat con le che alè isse bèla. Adà, ala sarà olta almeno ü e novanta, ün po
anche pèr colpa di scarpe coi tac volcc che ai ga. Aiè rose compagn del culur
dèl vestìt che ala ga sö, in doca a ga sciòpa fò che denacc i “promontori” (li mima). Töt ros compagn di chièi che
ala porta isse lonc e che ai sömèa che i sbèrluze. E la caminada!? (Imita l’andatura) ala camina che al
sömèa che a ga basghe töt, öna olta a destra e öna olta a sinistra. E i occ? Du
öcc, perché aiè du è, ta’grancc che ai sömèa du butù colür viöla. Viöla compagn
di guanc che ala ga sö, lonc, ma tat lonc … che quando aià sfila ala ta fèm ègn
la pèl de poia.
SCENA IV
Palmiro e Giessica Rabbi
GIESSICA RABBI. (Entra da destra. È una persona vestita come
PALMIRO. (La guarda strano) buongiorno. (Al
pubblico) e chi ela po’ chèsta?! Ala avrà isbagliat istansa dèl sigür. (A Giessica) buongiorno, aspetela ergü?
GIESSICA RABBI. Se, a go ìt öna
richiesta.
PALMIRO. El mia che diolte alabe
isbagliat istansa? Ala ma scüse se a ga dighe isse, ma me a so che aspete öna
persuna.
GIESSICA RABBI. Alura lü alè apena mort.
PALMIRO. Se, me e anche otre trè
persune.
GIESSICA RABBI. Alura o mia isbaglait
istansa.
PALMIRO. Ala ma scüse sciura se a ma sa
pèrmète amò, ma a ga dighe che le ala sbagliat istansa perché me a spète öna
persuna. E che persuna!
GIESSICA RABBI. Pèr esempe?
PALMIRO. (Felice) alè öna famosa attrice, ma mia öna qualunque né? Ala pènse
che alè stacia, in veta, anche ü giupì, ma alè morta in carne e òs. Piö carne
che ös. A ma capeselà?! (mimando sempre i
promontori).
GIESSICA RABBI. E come ala sa ciamà sta
persuna isse mia “qualunque”?
PALMIRO. Giessica Rabbi. Dèl sigür annà
avrà sentit parlà söla tèra se alè mia tat che le alè morta sciura. (Al pubblico) a edila isse, ala ma sömèa
dèl Carlo Codega.
GIESSICA RABBI. Al vest alura che a
ghere resù a dì che a ere mia sbagliat istansa?!
PALMIRO. (Inizia a preoccuparsi) in che senso?
GIESSICA RABBI. Palmiro…, el isse che
ala sa ciama, vira?
PALMIRO. (Preoccupato) se … e le come fala… a sail?
GIESSICA RABBI. Palmiro … (gira su se stessa) mal mia ricunusìt?
PALMIRO. (Sempre più preoccupato) lee … le ela …
GIESSICA RABBI. Se, me a so
PALMIRO. (Ha un mancamento, poi disperato) ela le … la me Giessica Rabbi?! Chèla … olta … magra … coi tac volcc … e coi du
promontori …
GIESSICA RABBI. Èco, a dì la erità töt
chèl che lü ala dicc, alè ira infena a ü certo punto.
PALMIRO. (Al pubblico) pèr me a ghè gniac ü punto alè söl so giöst invece.
GIESSICA RABBI. Sciur Palmiro lü al ga
de capì che ol mont dèl cinema alè mia stès come la realtà. Dighe mia che töt
chèl che al sa èt al siès mia vira, ma pèr fa ü film, notre fommle, an ga de
tröcas, an ga de fa di diete, an ga dendà del’estetista e quando al vocor an ga
dendà anche dèl chirurgo plastico se an völ vès pèrfète pèr votèr. Se lü, al
mès vest isse come a so al natural, al sarès vegnit amò a èt di me film?
PALMIRO. Nò, pròpe pèr negot! (Al pubblico) ma l’ivvesta in che stato
alè che? (A Giessica) e isse le ala
sarès al natural … o go de spetam de ü momènt o l’otèr ala sa mète indre a
denvidas indre ü bras o öna gamba?
GIESSICA RABBI. No. Al’istabe tranquilo
che come al ma èt a so.
PALMIRO. Ma come faroi sta tranquilo! Le
ala sa mètè in di me pagn … me aspetae öna … öna bomba!
GIESSICA RABBI. Öna bomba?
PALMIRO. Ala scolte sciura Giessica … (al pubblico ricordando della Giessica che
pensava di vedere) la me bèla Giessica … (ritornando alla realtà) a sere indre a dì sciura Giessica … (al pubblico ricordando della Giessica che
pensava di vedere) Giessica, Giessica mia, in do set?
GIESSICA RABBI. (Avvicinandosi) al varde che a so che Palmiro!
PALMIRO. (Allontanandosi di scatto) ala ma scüse de iga facc pèrt ol tep
sciura … Giessica … (al pubblico) o
chèl che alè insoma! (A Giessica) me
… a ma so sbagliat.
GIESSICA RABBI. Come al sé sbagliat? Ma
se al ma apena dicc che al’ispetaa la “Giessica Rabbi”.
PALMIRO. (Sconsolato) se certo, ma
GIESSICA RABBI. (Sola) me aga rie mia a capì, ma se al völia èt la so mama, cosa al
ma mandat a ciamà a fa alura? (Esce a
destra).
SCENA V
Teresina e Sciarlò
TERESINA. (Entra in scena da destra) Sciarlò, Sciarlò … al ghè gniamò mia … al
rierà! (Al pubblico) ma a rendì cönt
che me adès a conosero chèl’omasi che o tat desiderat èt quando a sere ia?! (Ride) a gregne perché adès a so morta
ma a me al ma sömèa de ès amò ia! Al ma sömèa che al sabe indre a rià ergü.
SCIARLO’. (Entra da destra camminando con i piedi all’interno, ha un ombrello,
indossa un cappello bianco e non ha i baffi, insomma è tutto l’opposto)
buongiorno. Mala facc ciamà?
TERESINA. Chi me? A me al ma risulta mia.
SCIARLO’. Epör i ma dicc de egnì che a
ghere öna richiesta.
TERESINA. Ala avrà capit mal perché me a
spète ön’otra persuna. (Al pubblico) ma
al’ivvest come al fa a caminà? Al fa pròe ègn de gregnà!
SCIARLO’. Le, ala arde che alo sentida
né? Öna olta a parlae mia, ma de sentiga a go sèmpèr sentit be.
TERESINA. (Al pubblico) aglia fa talmente longa che a fo fadiga a crèt che
öna olta al parlaa mia.
SCIARLO’. Se a ga dighe che öna olta a
parlae mia, al völ dì che a parlae mia.
A saro mia bambo?!
TERESINA. (Al pubblico con ironia) da come al camina, me al giürerès mia.
SCIARLO’. Ala arde che alo sentida amò
né?! A ga pias mia come camine forse? E pensà che öna olta a caminae mia isse.
TERESINA. Delbù? Al völ dì che öna olta
al caminaa … pègio? (Ride).
SCIARLO’. Ma le, ala sa rènt cönt de
troas in paradis e de sighetà a ofèndèm?! Se ala innacc amò ün po isse, ala
finirà al’inferno ala svèlta.
TERESINA. (Ride poi con ironia) delbù? E come a rierès al’inferno? Coi angèi
o col buttafuori? O al ma prèsta la sò ombrèla de dovrà come paracadute? Cosa
dighèl?
SCIARLO’. Dighe che alè öna gran
spiritusuna lè. Öna olta invece del’ombrèla andae in giro con dü bastunsì. (lo fa girare).
TERESINA. (Fra sé e impressionata) ü tep al ghera ü bastù e ü tep al caminaa
mia isse … ma no! Al pöl mia ès. Al ga gniac i barbisì!
SCIARLO’. Ala arde che alo sentida né?!
Ala ma faghe mia egnì immènt i barbizì! Agghio icc sö pèr tat de chèl tep che
pèr la pura adès a foso la barba trè olte al de.
TERESINA. (Al pubblico preoccupata) al ghera anche i barbizì?! Al sarà mia
delbù ol me Sciarlò … chèsto … mostro!?
SCIARLO’. Come a mala ciamat? Mostro? Ma
incö agglà sö pròpe con me alura!
TERESINA. (Al pubblico) ma nò, al pöl mia ès lü! (Guardandolo meglio e poi rincuorata) infati chèsto al ga ol capèl
bianc.
SCIARLO’. Mia pèr contradila cara e bèla
sciura, ma ü tep a ghere ol capèl nigher e facc a bombèta.
TERESINA. (Sempre più preoccupata) nigher … e a … bombèta … ma lü alura … al
sa ciama …
SCIARLO’. Sciarlò. Se, me a ma sa ciame
Sciarlò.
TERESINA. (Avendo un mancamento) Scia … Scia …
SCIARLO’. Se Sciarlò. Alura le alèndre a
spetam me!?
TERESINA. (Tornando subito in se) chi? Me? Me spetà lü? Ma gnià pèr sògn! Me
a öle incuntrà … me a öle èt … la me madèr! (Mentre
esce a destra) sciur San Paolo, al ma faghe èt la me madèr!
SCIARLO’. (Solo) ma, se ala spetaa la so madèr al völ dì che o
sbagliat’istansa. Mè che andaghe söbèt a sircà chèla Teresina che ala ma mandat
a ciamà! Ala sarà là a spetam! (esce a
destra).
SCENA VI
Guglielmo e Robi Vud
GUGLIELMO. (Entra da destra) ol sciur San Paolo mal ma dicc de spetà in chèsta
stansa ol me Robi Vud. Al ma sömèa gniamò ira de iga chèsta ocasiù.
ROBI VUD. (Entra da destra ed è vestito come il vero Robin Hodd) permès.
Buongiorno, el lü ol sciur Guglielmo?
GUGLIELMO. (Felice) se a so me. E lü al ga de ès ol Robi Vud, chèl vero, vero?
Al ma scüse ol gir de parole.
ROBI VUD. Se, a so ol Robi Vud, chèl
vero, pròpe come ala dicc lü..
GUGLIELMO. (Sempre felice) ma el pròpe sigür?
ROBI VUD. Sigür, sigür e sigür.
GUGLIELMO. (Al pubblico) madonname, a so che col Robi Vud, chèl vero! (Rendendosi conto di una cosa) pòta ma …
ma … ol Robi Vud che me a conòse al parla mia compagn de me. (A Robi) al ma scüse sciur Robi, ma che
manera lü al parla bergamasc che alè gnià de Berghèm?
ROBI VUD. Arda che quando anche te a ta sere
mort de ün bèl po de tep, compagn de me, a ta gaavre töt ol tep de imparà töte
i lingue dèl mont perché che in paradis a ghè tata de chèla zet de ògni nasiù
dèl mont intrec.
GUGLIELMO. Èco perché! Adès o capit.
ROBI VUD. Alura sciur Guglielmo, al vest
töcc i me film?
GUGLIELMO. Se, pròpe töcc, film,
telefilm e infena i giupì. Che sodisfasiù robà ai sciòr pèr daga a i poerècc!
ROBI VUD. Ma cosa dighèl? Me avrès robat
ai sciòr pèr daga ai poerècc? Ma cosa cöntèl sö pò?!
GUGLIELMO. Al varde sciur Robi … al
varde che aio escc i sò film né? Pròpe coi me öcc e fena al fì!
ROBI VUD. E de chèsto a so contet, ma al
varde che me a robae mia ai sciòr pèr daga a poarècc.
GUGLIELMO. Ma come? Ma se a go apena
dicc che aio escc i sò film! A sarò mia stüpèt!
ROBI VUD. E olerèsèl dì che o stüpèt a
sarès me?
GUGLIELMO. Mah, me chèsto al so mia, me
al conòse pò mia isse be!
ROBI VUD. Al’iscolte sciur Guglielmo, me
a so mia stüpèt e aià dimostra ol fato che me o mai robacc ai sciòr pèr daga ai
poerècc. Alera töta öna mèssa in scena.
GUGLIELMO. Com’è? “Öna mèssa in scema”?!
ROBI VUD. “Mèssa in scena” e mia
“scema”. Al ga de saì che apena finida de girà chèla scena le, me, de nascundù
a ga robae amò söbèt chèl che a ghere apena portat ai poerècc e in piö a ga
robae chèl che i poerècc ai ghera e a ghi riportae ai sciòr.
GUGLIELMO. (Sempre più meravigliato) e … e … i poerècc?
ROBI VUD. I poerècc ai ma coria indre
con di stropèi … ma me a ga riae sèmpèr a fala franca.
GUGLIELMO. Ma al pöl mia ès! Ol Robi Vud
che töt ol mont al conòs alè ü eroe e al roba mia ai poarècc!
ROBI VUD. Guglielmo, al dèrve fò i öcc,
alè mia töt vira chèl che al sa èt in televisiù.
GUGLIELMO. E … e … chi poerècc?!
ROBI VUD. Chi poerècc, aiera zamò
poarècc e poarècc ai resterà pèr sèmpèr. E dòpo quando a portae töt ai sciòr
lur dòpo ai ma disia “grasie”.
GUGLIELMO. Cos’è? Lü Robi, al robaa ai
poerècc adoma pèr sentis dì “grasie”.
ROBI VUD. Al varde Guglielmo che alè mia
de töcc ès ringrasiat al de denco pèr vergot chel al sa fa.
GUGLIELMO. Ma … ma … ma me dighe, a ga
pènsèl mai a chi poerècc che aiera zamò poarècc de sò?
ROBI VUD. Ma cèrto che a go pensàt! Al
varde che a so mia ise sènsa cör sa? A go pensat töte i olte che a ghere dendà
a robaga!
GUGLIELMO. (Al pubblico con sconforto) al mè burlazo ol me mito! Ol me mito …
ol me eròe … alè … a ga rie gniac a dìl. Ma me dighe, öna persuna dèl gènèr,
cosa farala in paradis? Al’infèrno al ghera dendà! Isvèt che anche che a ghè i
racomandacc! (Pensando) magare,
magare, a fo amò in tep … e se a ga domandès al sciur San Paolo … magare al ga ria
a fam vèt … ol me zio Paol! (A Robi) sciur
Robi Vud, (ironico) me al ringrasie
di if facc la sò conosènsa; ma me adès … a go dendà. (Mentre esce a destra) sciur San Paolo, a go de parlaga!
ROBI VUD. (Al pubblico) ma arda te se al sa pöderà tratam isse. Al ma lasacc
che depermecönt! Me che a so öna persuna famosa! Ando söbèt a fa denuncia de
maltratamènt! (Esce a destra).
SCENA VII
Marcellina e Oliva
OLIVA. (Entra de destra. È vestita come la vera Olivia di Braccio di Ferro:
maglietta rossa, gonna nera lunga, scarpe nere lunghe. Però non è magra, anzi è
molto grassa). A so riada prima me (guardandosi
in giro). Indasaì chi el che al völ vèdèm, ala sarès la prima olta dòpo
tace agn.
MARCELLINA. (Entra da destra) adà che alè riada! (La guarda meglio e si accorge che non è proprio la persona che si
aspettava di vedere. Ha un attimo di mancamento) ma … ma … ala sarà mia la
me … Oliva.
OLIVA. Buongiorno. Ma, ala ma scüse ma a
sa sèntela mal?
MARCELLINA. (Cercando di riprendersi) no, no, al ma pasa adès. (Al pubblico, preoccupata) ol vestit alè
stès e anche la petinadüra, però … però … ma l’ivvesta in che stato?!
OLIVA. Ela indre a parlà con me?
MARCELLINA. No! Per ol momènt a sondre a
parlà col publico.
OLIVA. Ah, ala ma scüse alura.
MARCELLINA. (Al pubblico)
OLIVA. Ala ma scüse amò, ma ela indre a
parlà con me?
MARCELLINA. Ma se a go dicc de nò a
prima!?
OLIVA. Ah, ala ma scüse amò alura.
MARCELLINA. (Al pubblico) alè le grasa impastada e ala pènsa de ès al cèntro di
me atensiù! Ma chi ela chèla lè pò! Chi aià conòs?!
OLIVA. Eh no, adès ala pöl mia dì che
alè mia indre a parlà con me!
MARCELLINA. (Al pubblico) aggla do vinta gnià morta! (Ricordandosi che è già morta) morta! Ma se a so zamò morta!
OLIVA. Le ela la sciura Marcellina?
MARCELLINA. (Al pubblico, triste) se ala conòs ol me nòm, al vò dì che alè
pròpe le! E me che a edìe mia l’ura de èt la me eroina che col sò murus ala
facc bat anche ol me cör. La sò figüra sèca …
OLIVA. (Con timidezza) ela indre a parlà dè me pèr caso?
MARCELLINA. A sa ciamela Oliva le?
OLIVA. Se cèrto.
MARCELLINA. Èco braa, alura a sondre a
parlà pròpe de le e de quat alera sèca!
OLIVA. Me sèca … ? E quando?
MARCELLINA. Quando ala faa i giupì col
sò murus, ol Braccio di Fieno.
OLIVA. A ghè pasat fò tat de chèl tep
che a ma sa regordae gnia piö. E come al sa ciamaa ol me murus che a ma sa
regorde piö?
MARCELLINA. Ol Braccio di Fieno! Chèl
che al mangiaa i spinaci!
OLIVA. (Pensando) spinaci … adès al ma emmènt. Alera chèl vegiasì che al
tornegaa de ì e che al mangiaa i spinaci per riaga a stà in pe.
MARCELLINA. (Al pubblico) ma come farala a regordas piö dèla sò fiamma che aia
salvaa sèmpèr di sgrinfie de chèl “Bruto”.
OLIVA. Bruto? De Bruto se che a ma sa
regorde! Che bèl che alera e come al ma piasia tat!
MARCELLINA. (Al pubblico) ol Bruto ala
ga piasia ala Oliva? E da quando? (Ad
Oliva) ma le, ela pròpe sigüra de ès
OLIVA. Me se a so
MARCELLINA. Signor, arda zo in piaser!
Ah già che a so zamò sö me! (Triste)
me a pènse de ès istacia imbrogliada, chèsta alè mia la me Oliva che a spetae.
Le alera … alera … ü fuscello. (Decisa)
ando söbèt a sircà ol sciur San Paolo e a gan case indre quatèr. (Esce a destra).
OLIVA. (Al pubblico) ma segon votèr erala giösta chèla Marcellina? Prima ala
ma manda a ciamà e pò dòpo ala dis che a so mia me. Ol bèl che ai ma sèmpèr
dicc che chèsto alè ol paradis e mia ü manicome! (Esce a destra).
SCENA VIII
Guglielmo, Palmiro, Teresina, Marcellina
e San Paolo
Si
sente del vociare a destra. I quattro entrano tutti e parlano uno dopo l’altro
lamentandosi con San Paolo.
PALMIRO. Me a so mia stacc contet pèr
negot dèla Giessica Rabbi.
GUGLIELMO. Sciur San Paolo al varde che
ol Robi Vud alè ü ladèr e al gaavrès mia de stache in paradis.
TERESINA. E ol me Sciarlò alè piö lü.
MARCELLINA. E me a so stacia
imbriogliada.
PALMIRO. GUGLIELMO. TERESINA. Töcc notèr
an sé stacc imbrogliacc!
SAN PAOLO. Io non ho proprio imbrogliato
nessuno. Siete stati voi stessi a scegliere chi voler incontrare.
PALMIRO. E no caro ol me sciur San
Paolo, al varde che
SAN PAOLO. Palmiro!
PALMIRO. Al ma scüse sciur San Paolo, a
ma sa regordae piö in doca a sere …
MARCELLINA. A perché la me Oliva, quando
alera ia, erela forse isse ben metida? (Ricordando)
alera meno de ü grisì …
TERESINA. E al pènse sciur San Paolo che
ol me Sciarlò al ga gnià piö i sò barbisì!
GUGLIELMO. Sciur San Paolo, in poche
parole, notèr an sé pèr negot contecc di persune che a ma ölìt incuntrà.
SAN PAOLO. Non è problema mio. (Ai quattro) voi avete scelto e io vi ho
accontentato.
PALMIRO. E notèr invece, a gal dighe amò
öna olta, an sé mia stacc pèr negota contecc. Nigü di nòscc prescelti aiera
come aiera in veta.
SAN PAOLO. E io vi ripeto che è stata
una scelta vostra. Se voi avete scelto di incontrare degli eroi televisivi,
dovevate anche mettere in conto che la tv spesso mostra ciò che non è. E poi,
ha influito il fattore tempo.
TERESINA. E chi al’indaaa an sognas che
i laur ai födès isse?
MARCELLINA. E me che a so ölida mör adoma
pèr vèt la me Oliva … (al pubblico) ala
ga öl pròpe töta …
GUGLIELMO. (Rassegnato) oramai, chèl che alè facc, alè facc. (Non sa come dirlo) senta sciur San
Paolo … e se notèr adès an völès vèt … i noscc cari?
PALMIRO. Brao Guglielmo, alera pròpe chè
che a ölie diga a me.
TERESINA. La me madèr dèl sigür ala sarà
amò töta le come quando alera in veta. (Al
pubblico) ala sarà amò stesa, le, alè mia indacia in televisiù.
MARCELLINA. Poa la me madè alè mia
indacia in televisiù e gnia la me maestra!
SAN PAOLO. Fermi! Fermatevi un attimo.
Vi ricordo di nuovo che voi avevate una sola scelta e l’avete fatta incontrando
i vostri eroi.
GUGLIELMO. Al völ dì che adès a pöde piö
èt ol me zio Paol?
MARCELLINA. Amò turna! Alè amò töt de èt
se alè ol tò zio Paol o ol me. (A San
Paolo) pòta ma, alura me a pödero piö èt la me madèr e la me maestra?
PALMIRO. E gniame a pödero èt piö la me
madèr pèr sèmpèr?
SAN PAOLO. No, non è per sempre.
TERESINA. GUGLIELMO. MARCELLINA.
PALMIRO. (Contenti e meravigliati) alè
mia pèr sèmpèr!
TERESINA. E … alura … quando an pöl vèt
i nòscc cari?
SAN PAOLO. Fra dieci anni. Questa è la
nostra regola. Ogni dieci anni si può far visita ad altri defunti deceduti da
lungo tempo. (I quattro si guardano e
mostrano rassegnazione).
GUGLIELMO. Alè sèmpèr …
PALMIRO. … per la procedüra …
TERESINA. … stabilida, vira?
SAN PAOLO. (Dice si col capo).
MARCELLINA. Pòta, se la regola alè isse
an pöderà fa mia che rispetala. Al’iscolte sciur San Paolo, nèl fratep, in doca
a ma metèl intat?!
SAN PAOLO. Con loro tre e con i defunti
degli ultimi cinque anni.
MARCELLINA. (Preoccupata) al digherà mia delbù né!? Con chi tri le?
TERESINA. E nò è, me dèl Palmiro, annà
pöde piö! Me che con lü a ga sto mia!
GUGLIELMO. Te fa sito Teresina, che se
an as troa in chèsta sitasiù alèa doma colpa tò.
TERESINA. Colpa me? Ma se alè stacc ol
Palmiro a invia fò töt! Me a stae isse be söla tèra.
PALMIRO. Ma fa sito te che a ta se gnià
buna de treersà i strade!
TERESINA. A ta se bu te! Ma cöntèm piö
sö!
GUGLIELMO. (Guarda Marcellina) alè töta colpa tò!
MARCELLINA. Colpa me? Me a sere contet
dèla me eta! (Al pubblico) al sa fa
pèr dì. (A Guglielmo) alè la tò la
colpa se a ma sa troe che!
GUGLIELMO. Colpa me? La colpa alè dèl tò
fradèl ol Palmiro!
PALMIRO. Colpa me? La colpa alè dèla
Teresina!
TERESINA. E nò! La me colpa alè adoma de
iga ü fradèl compagn de te!
SAN PAOLO. Signori, un po’ di contegno
per favore, siamo in paradiso!
MARCELLINA. Sciur San Paolo, me a sto
che gniac ü momènt de piö, gnià morta!
SIPARIO